1966

Van orgine zat onze grondlegger Dirk Moret in de zaadhandel. Vanuit Dubbeldam (bij Dordrecht) werd hij door zaadhandel Van Wijk Cats als vertegenwoordiger naar Zeeuws-Vlaanderen gestuurd. Hij genoot van zijn werk. Echter door financieel wanbeleid van het bedrijf stond hij echter van de ene op de andere dag op straat.

Omdat Dirk een vrij leven gewend was, besloot hij tweedehands auto’s te gaan verkopen. Hij kocht een oude graanschuur aan de Pierssenspolderstraat te Sluiskil en in september 1966 zag ‘Autosupermarkt Moret’ het levenslicht. Na het behalen van zijn HBS-diploma, kwam ook zoon Piet in de zaak.

1976

Een grote wens van Dirk en zoon Piet was een eigen automerk. Trots kondigde Automobielbedrijf Moret in 1976 een nieuw merk aan: Polonez, een Poolse Fiat. De verkoop verliep verbazingwekkend goed, totdat de eerste auto’s terugkwamen met allerlei mankementen. Toch was dit dealerschap de aanloop naar het grote succes, want in Warschau kwamen vader en zoon in contact met een autohandelaar, die het tweetal attendeerde op een nieuw automerk: Suzuki. Behalve motors was dit bedrijf begonnen met de productie van auto’s. Het eerste type was een zeer klein, tweepersoons wagentje, de SC 100 GX Coupé, maar er werd beloofd dat grotere types zouden volgen.

1979

In 1979 werd Moret officieel Suzuki dealer. Na de SC 100 GX Coupé, het rugzakje, kwam de Suzuki Alto op de markt. De naamsbekendheid van Suzuki werd groter en groter. Meerdere jaren achtereen stond Moret in de top 5 van meest verkochte Suzuki’s in Nederland.

1984

Omdat Suzuki alleen kleinere auto’s produceerde, werd gezocht naar een aanvullend tweede automerk. Vandaar dat in 1984 werd gestart met Datsun (in 1986 werd de naam veranderd in Nissan) aan het Schuttershof in Terneuzen. De zaak was al gauw te klein.

1998

Totdat er een garage aan de Energiestraat overgenomen kon worden, werd er dan ook geen moment getwijfeld. Omdat Piet Moret twee zaken had, Suzuki in Sluiskil en Datsun / Nissan in Terneuzen, peddelde hij iedere dag tussen beide zaken heen en weer. Dit betekende verlies van kostbare tijd. Vandaar dat in 1998 het huidige pand aan de Handelspoort werd betrokken. Dit pand was groot genoeg voor beide merken, huurauto’s en occasions. In 2008 werd besloten alleen met Suzuki verder te gaan omdat de eisen van Nissan niet op bleken te wegen tegen de verdiensten.

2018

Intussen werd ook Piet Moret steeds ouder en ook al ging hij iedere dag fluitend naar z’n werk, toch ging hij op zoek naar een opvolger voor zijn zaak. Die vond hij in Frido Modderkolk, die terug naar ‘zijn’ Zeeuws-Vlaanderen wilde verhuizen ook al had hij in het midden van het land een management functie bij dealerbedrijven als BMW en Porsche. Onder invloed van Frido werd een tweede topmerk geïntroduceerd: Mitsubishi, dat al enkele jaren geen dealer meer had in Zeeuws-Vlaanderen.

Bij de overname werd ook Jolanda Andriessen, al dertig jaar financieel directeur bij Moret, betrokken. Eind 2018 heeft Piet het stokje overgedragen aan Frido en Jolanda, die dezelfde ambities nastreven. Beide zullen als zakelijke compagnons Automobielbedrijf in een nieuwe fase van het bedrijf loodsen in een periode waarin veel en snel veranderd op automotive front, echter altijd met passie en trots.